onsdag 29 juli 2009

Välkomna allesammans!



Detta är Ökenriggen, en loggbok för min kommande månad i öknen utanför Taos i New Mexico, USA. Mellan den tredje och tjugoåttonde augusti gör jag tillsammans med en grupp andra intresserade ett internship på ”The Greater World Community”. Vår uppgift är att bygga hus. Eller snarare: Earthships. Därav den hemmasnickrade översättningen och, det medges, långsökta namnet på denna blogg.

Eartships använder däck, flaskor och annat överskottsmaterial som vi lämnar efter oss på våra sophögar som byggstenar i hållbara hus. Genom att utnyttja de termiska egenskaper som återfinns hos tätpackad jord skapas tjocka isolerande väggar som gör att Earthships fixar så gott som alla tänkbara klimat och temperaturer. Husen byggs utifrån hållbarhetspremisser, förbrukar väldigt lite energi, har finurliga lösningar för att ta tillvara regnvatten och hantera gråvatten och konsumerar generellt sett få av jordens ändliga resurser. Enligt Michael Reynolds, den amerikanske arkitekt som uppfunnit konceptet och som bott i Earthships utanför Taos i snart trettio års tid, är Earthships vägen till en ny hållbar mänsklighet/civilisation. Vi får ta och återkomma till den utsagan framöver känner jag.

Augusti består alltså av ett arbetsläger i öknen med ett gäng likasinnade arkitekturintresserade hållbarhetsdårar. På den här bloggen har jag tänkt redogöra för arbetets gång, de resor i New Mexico och Arizona som jag löst planerat in samt delge allmänna reflektioner över det ena och det andra. Hoppas att det låter tillräckligt intressant för att du ska återvända!

Imorrn går flyget till staterna. Jag är nervös.

7 kommentarer:

  1. Spännande Björn. Var inte nervös. Sånt här är intressant och ordnar sig alltid (säger en som varit med ett tag). Önskar att jag var 30 år.... Ska följa din blogg med intresse. Vi kommer just från Gotland, fantastisk överfart, och säger good- bye till Abdu på lördag. Två fina veckor på sjön. Sen två ytterligare veckor på sjön. Lycka till i Öknen / Bullen

    SvaraRadera
  2. Ingen fara farbror! Nervositeten är åtminstone hälften av tiden av det bättre slaget. Nu är jag dessutom färdigpackad, så nästa uppdatering blir från andra sidan Atlanten. Hälsa den libyske seglingsprinsen från mig!

    SvaraRadera
  3. Hej Björn! Jag gillar alla dina projekt riktigt skarpt. Ser fram emot att följa det hela. Husen ser ju grymt snygga ut, kan man lägga in en beställning hos dig framöver? (vi har en del bildäck och gammalt junk i bodarna)

    SvaraRadera
  4. Hej Björn,

    Detta verkar riktigt spännande och dessutom hållbart bortom desire : )
    Glöm inte att dricka mycket vatten när du fyller däck med sand. New Mexicos öken är ganska varm har jag hört.

    Själv sitter jag i Sthlm och ska börja jobba igen på måndag efter tre veckors semester. Känns inte så kul men jag har väl något projekt som kan klassas som hållbart avseende närhet till service och kollektivtrafik men inte så mkt självförsörjande tekniska system som i Earthships.

    Träffade Calle på en fest och han nämnde att ni skulle göra nåt projekt med kaniner i Sthlm. Kör det igång efter Ökenriggen?

    Ha det så gott Björn så kanske vi ses.

    Hälsar Henrik (från kursen)

    SvaraRadera
  5. Helena: Hälsingland tror jag är en alldeles fantastiskt lämplig plats för ökenriggar. Lova att vid tillfälle guida mig till lämpliga ödetomter med sluttningar i söderläge!

    Henrik: Fin uppdatering av läget! Och visst: det där om kaninerna stämmer. Jag får tillfälle att återkomma till det misstänker jag. Och såklart ses vi!

    SvaraRadera
  6. Du kommer fixa det där fint.
    Själv är jag på andra kusten och jobbar.
    Kom precis tillbaks ifrån en fin cykeltur runt iBrooklyn.
    Glöm inte titta på den ravinen som Rio Grande (?) har skapat
    utanför Taos.
    Valle

    SvaraRadera
  7. Intressant att veta hur ni klarar ventilationen i husen. Har sett fantastiska lösningar på det i ökenklimat, och antar att det har man tänkt på också i New Mexico. Ser fram mot bilder. För övrigt seglar vi fortfarande, men går iland imorgon efter 4 veckor på sjön..... Förvildade..../ Bullen

    SvaraRadera